Nu-ti intrerupi interlocutorul, aprobi din cap, repeti cu fidelitate cele auzite si crezi ca toate acestea te definesc drept ascultatorul ideal? Ce vei citi mai jos te va face sa iti schimbi parerea!
Jack Zenger si Joseph Folkman, doi renumiti experti in leadership, au publicat de curand in Harvard Business Review rezultatele unui studiu realizat pe 3.492 de manageri participanti la un program de dezvoltare a abilitatilor de coaching. Ce au descoperit? Ca cei identificati prin evaluarea de tip 360 de grade drept cei mai eficienti ascultatori (primii 5%) se deosebesc de un ascultator obisnuit prin patru mari calitati, astfel:
.
- Un bun ascultator nu tace neaparat in timp ce interlocutorul vorbeste. Dimpotriva, cei mai buni ascultatori intervin periodic cu intrebari care produc revelatii. Punerea de intrebari arata ca nu doar ai auzit cele spuse, ci le-ai inteles suficient de bine astfel incat sa-ti doresti sa afli mai multe detalii. Ascultarea activa inseamna dialog, nu urmarirea unui monolog.
.
- Un bun ascultator contribuie la intarirea increderii in sine a interlocutorului. Ascutatorul creeaza o atmosfera de siguranta si confort ceea ce permita deschiderea interlocutorului si tratarea unor subiecte delicate.
.
- Un bun ascultator este cooperant. Nu competitiv. Nu vaneaza greselile din discursul interlocutorului pentru a sari imediat sa il contrazica sau sa il corecteze. Un ascultator adevarat poate, de buna seama, sa isi exprime dezacordul si sa lanseze provocari, dar o va face intr-o maniera constructiva, incercand sa-l ajute pe celalalt sa accepte o noua perspectiva.
.
- Un bun ascultator ofera sugestii. In mod invariabil, cei evaluati drept excelenti la capitolul ascultare le-au furnizat feedback colocutorilor. Aparent contraintuitiv, spun autorii de mai sus, avand in vedere ca una dintre nemultumirile frecvente la adresa ascultatorilor este graba de a veni cu solutii fara nici macar sa fi ascultat problema. Explicația ar fi ca nu feedbackul in sine e de vina, ci modul in care il formulam, si, de asemenea, suntem tentati sa acceptam cu mai multa generozitate sugestiile celor pe care ii știm deja buni ascultatori.
.
Concluzia exprimata metaforic de Jack Zenger și Joseph Folkman: contrar a ceea ce credeam mai toti pana de curand, un bun ascultator nu seamana cu un burete absorbant de informatii, ci mai degraba cu o… trambulina! O trambulina care da avant ideilor tale – amplifica, energizeaza si clarifica gandirea.
Mai multe puteti citi aici.